Broaden the instrument, develop the timbre
Feeling, gesture, lute-make, amplification and vibratory space are all constituent segments of the instrument.
From a piece to another, David Merlo shapes each of these segments, searching a singular timbre, in continuous development. The electric bass, at the heart of this system, offers a rare potential of range, sound richness and power. Its spectrum and dynamic field coverage, grain variation faculties characterize possibilities allowed by a modern popular music cornerstone instrument.
An interface that only wants to blow up the esthetic limits imposed upon it and then project itself in the present time.

Caìlin – for prepared electric bass and feedback
Pick-up the sound at its source to reveal its deeper texture.
At times, try to give it a form, playing between striking percussions, feedback howlings or whispers, using the instrument’s light preparation. Offer to explore its contours, stroke its rough edges, dive in its strata and allow oneself to be led through them.
Appeal to this – fathomless – space of reflection between body and object where reality becomes unstable and the moment a state.
Available on Daath net-label (2012) : http://daath.bandcamp.com/album/ca-lin

Variance III – solo performance 
Variance III proposes the encounter between a closed physical space and an instrument system:electric bass, amplifier and performer. Emerges from this encounter an autonomous sound state maintened by a feedback loop depending on string tension, frequency superposition and acoustic pressure. This permanently developing sound state, influenced by the performer’s movements on stage, fills all the space and offers to the audience the opportunity to wander within a sound substance whore density and texture vary according to the listening location.
It’s the very notion of musical playing and its gesture that are questioned in order to let the sound phenomenon take hold time perception, air density, and show itself as an epidermal, above all vibratory manifestation, generating raw emotion.
Available on Bourbaki label (2012) : http://bourbaki-rec.bandcamp.com/album/david-merlo-variance-iii

Rustica Parabola – improvisation for electric prepared bass & feedback
Speech, language.
By its ability to confirm or refute, language creates and transforms the world just as it’s created and transformed.
Here the strings tend to become vocal, suggest whispers, shouts, conversations behind a door … but still primarily strings.

Élargir l’instrument, développer le timbre
Ressenti, geste, lutherie, amplification et espace vibratoire sont autant de segments constitutifs de l’instrument.
D’une pièce à l’autre, David Merlo travaille et façonne chacun de ces segments, à la recherche d’un timbre singulier, en permanente évolution. La basse électrique, au centre de ce dispositif, offre un potentiel d’ambitus, de richesse et de puissance sonore rare. Une interface qui ne demande qu’à faire exploser les limites esthétiques qui lui sont imposées pour ainsi se projeter dans son présent.

Caìlinpour basse électrique préparée et feedback
Capter le son à la source pour en faire venir le grain.
Tenter par moments de lui donner forme, par un jeu migrant entre percussions saillantes, rugissements ou chuchotements du feedback, légère préparation de l’instrument. Proposer d’en arpenter les reliefs, caresser les aspérités, plonger dans ses strates et se laisser transporter de l’une à l’autre. Faire appel à cet espace – insondable – de réflexion entre corps et objet où le réel devient instable et l’instant un état.
album disponible sur le net-label Daath (2012)http://daath.bandcamp.com/album/ca-lin

Variance IIIperformance solo
Variance III propose la rencontre entre un espace physique clos et un dispositif instrumental : basse électrique et amplificateur.
De cette rencontre émerge un état sonore autonome entretenu par une boucle de rétroaction que forment tension des cordes, superposition de fréquences et pression acoustique. Cet état en permanente évolution, sur lequel influent mes déplacements sur le plateau, emplit l’espace et offre à l’auditeur l’occasion d’errer dans une matière sonore dont la densité et les aspérités varient selon la localisation d’écoute. C’est la notion même de geste/jeu musical qui est remise en question pour laisser le phénomène sonore s’emparer de la perception du temps, de la densité de l’air, et se révéler comme une manifestation épidermique, avant tout vibratoire, facteur d’émotion brute.
album disponible sur le label Bourbaki (2012) : http://bourbaki-rec.bandcamp.com/album/david-merlo-variance-iii

Regarder :

https://www.youtube.com/watch?v=qhMe49wtTDg

Rustica Parabolaimprovisation pour basse électrique préparée et feedback
La parole, la langue.
Par sa capacité à confirmer ou à réfuter, elle crée et transforme le monde de même qu’elle se crée et se transforme. Filtre stimulateur sensé positiver ou négativiser une connexion, elle est la manifestation digitale d’un flux sous-tendu qui la précède et lui survit. et lorsqu’elle n’est pas prononcée, le secret reste vierge.
Ici les cordes tendent à devenir vocales, suggèrent chuchotements, cris, conversations derrière une porte… mais restent avant tout cordes.